|
Beato Joseph Hermann / Blessed Joseph Hermann
1629, Kunsthistorisches Museum, Vienna |
Antoon (Anthony)
van Dyck (1599 –1641) was a Flemish Baroque artist who became the
leading court painter in England.
He is most famous for his portraits of Charles I of England and his family and
court, painted with a elegance that was to be the dominant influence on English portrait-painting for the next 150
years. He also painted biblical and mythological
subjects and was an important innovator in watercolour
and etching.
Van Dyck studied under Peter Paul Rubens
and was one of his most accomplished students.
He would often sketch his works as
practise before executing the final version onto canvas.
His etchings in particular show his
great ability to define light and shadow contrasts and his dexterity in
creating fine lines and detail to ensure a realistic rendering of the sitter.
I believe that we can not marvel
at his works. I present a small part of its production, but of great artistic impact. What do you think?
Antoon (Anthony) van Dyck (1599 –1641) è stato un pittore barocco fiammingo che divenne il
principale pittore della corte d’Inghilterra. È famoso
per i suoi ritratti di Carlo I d'Inghilterra e della sua famiglia
e della corte, dipinti con un'eleganza che che avrebbe influenzato la
ritrattistica inglese dei 150 anni successivi. Dipinse anche soggetti biblici
e mitologici,
e fu un importante innovatore in acquerello
e incisione
.
Van Dyck studiò con Peter Paul Rubens e
fu uno dei suoi allievi più bravi. Era solito disegnare le sue opere prima di eseguire
la versione finale sulla tela. Le sue incisioni, in particolare, mostrano la
sua grande abilità nel definire i contrasti di luce e ombra e la sua bravura
nella creazione di linee sottili e dettagli al fine di garantire una resa
realistica del personaggio rappresentato.
Credo che
non si possa non ammirare con stupore le sue opere. Vi presento una piccola
parte della sua produzione, ma di grande impatto artistico. Cosa ne pensate?
|
Incoronazione di spine / Crowning with Thorns
1618-1620, Museo del Prado, Madrid |
|
Cupido e Psyche / Cupid and Psyche
1639-1640, Royal Collection, Windsor |
|
Doppio Ritratto del pittore Frans Snyders e di sua moglie / Double Portrait of the Painter Frans Snyders and his Wife
1621, Staatliche Museen, Kassel |
|
Ritratto di Famiglia / Family Portrait
1621, The Hermitage, St. Petersburg |
|
Lord John and Lord Bernard Stuart
1638 c.a., National Gallery, London |
|
Marchesa Elena Grimaldi Cattaneo
1623c.a., National Gallery of Art (Washington, DC, United States) |
|
Ritratto di un uomo in armatura con la sciarpa rossa / Portrait of a Man in Armour with Red Scarf
1625-27, Gemäldegalerie, Dresden |
|
Portrait of an Old Man
1618c.a., Liechtenstein Museum, Vienna |
|
Portrait of Father Jean-Charles della Faille, S.J.
1629 Musées Royaux des Beaux-Arts, Brussels |
|
Portrait of Maria de Tassis
1629-30 Liechtenstein Museum, Vienna |
|
San Giovanni Battista nel deserto / Saint John the Baptist in the Wilderness
Kunsthistorisches Museum (Vienna, Austria) |
|
Autoritratto con girasole / Self-portrait with a Sunflower
1632 |
|
Il Serpente di Bronzo / The Brazen Serpent
1618-1620, Museo del Prado, Madrid |
|
Thomas Killigrew and William, Lord Croft
1638, Royal Collection, Windsor |